Kupując opony używane, czy też sprawdzając stan tych, które już posiadamy, zwracamy uwagę w głównej mierze na stan bieżnika. Opony wyposażone są zazwyczaj w specjalny wskaźnik, powalający ocenić głębokość bieżnika. Kiedy opona zetrze się do poziomu tego wskaźnika – lepiej dla własnego bezpieczeństwa czym prędzej ją wymienić.
Ale opona to nie tylko bieżnik. Cała opona musi zachowywać odpowiednie właściwości, aby zapewnić odpowiednią przyczepność i bezpieczną drogę hamowania. Z czasem guma, z której wykonana jest opona traci jednak swoje parametry. Spada przyczepność, wydłuża się droga hamowania. I to nawet jeśli nie jeździmy zbyt wiele. Po prostu po kilku latach to już nie ta sama opona i – znowuż – lepiej pomyśleć o nowej. Przyjmuje się, że okres, w którym można bezpiecznie używać opon to ok. 5 lat, choć na jednym komplecie można przejechać i 10, ale pod koniec swojego życia takie opony nie zapewniają nam zbyt wiele bezpieczeństwa.
Przed każdą zmianą opon (lub przy zakupie opon używanych) warto sprawdzić rok ich produkcji. Znajdziemy go za symbolem DOT na boku opony. Znajduje się tam czterocyfrowy kod. Dwie ostatnie cyfry wskazują rok produkcji. Dwie pierwsze natomiast – tydzień w danym roku.